05 December 2009

duaribuDOblas - 2012



ada kawan aku ckp kita patut sebut doploh doblas
dia kata duaribu doblas tak tepat, sbb itu merujuk pada nilai.
btul gak. sbb dunia kita dh wujud lebih dari tu..
ape2 pun td aku g tgk muvi 2o12.
. . .
aku kaget!

akhirnye aku dpt gak tgk citer ni.
(selepas miss nk tgk jacko wacko dlm THIS IS IT)
citernye simple. tp aku suka.
suka sbb mmg ada kemungkinan berlaku.
infact, pasti akan berlaku suatu hari nnti.
rukun iman: percaya pada hari kiamat.

sblm tgk muvi ni aku mmg ada baca review.
byk ckp best. tp ada gak yg ckp takbest.
takpe. meh aku review kan citer tu ikut pendapat aku.

citernye biasa je.
dikatakan akan kiamat pada 2012.
byk cerita dlm satu muvi.
pastu semua bercantum.
berkait2..
last skali semua naik sekapal.
dan ada jgk yg mati..

aku giler touching tgk citer ni.
emotion yg ada dlm filem ni bleh wat aku nanges.
tp sbb tgk kt wayang sambil diapit kwn ngn aunty india, aku control.
ada gak time aku sebak, tp cover ngn batuk2..

"No! Wait! That's my father!"
touching sungguh dialog ni.
buat aku rasa sebak sbb ttiba aku teringat abah.
abah aku tak le se heroic itu.
tp aku syg abah aku.

filem ni elok tayang masa hari bapa gak.
sbb emosi tertumpu pada bapa.
president US, scientist india, penulis buku, russian yg obese, pilot, sami, bapak scientist, anak
kepada kawan kepada bapak scientist.. dengdeng..

efek mmg terbaek.
tgk di skrin besau mmg feel.
aku kdg2 rasa lemas dgn air mata aku
dan rasa lemas dlm air laut tsunami..

ada time aku giget jari..
ada time aku mendongak muka keatas.
paksa airmata masuk balik dlm mata..
korg nk kata aku jiwang, kata la..
kalo kena citernye, mmg aku emo.
seingat aku, last skali aku rasa mcm ni bile tgk citer Artificial Intelligent ngn Armageddon
adus.. semuanye sedih sbb ada mainan emosi kasih syg kekeluargaan.
namun, tak la aku feeling tgk citer Sembilu 1, 2, 3... lapan lagi!
huhuhu!

aku ada bc review yg kata ending citer ni tak best.
bg aku, ending nye tak penting.
yg penting mcm mana 2012 tu jadi.
ape yg terjadi.
ape yg dh jadi.
ugh! cam lagu Tan Sri SM Salim plak..
ending nye mmg tergantung.
tp kalau ikut kita org Islam, selepas itu kita berkumpul di padang mahsyar.
tiupan sangkala pertama dan kedua..
dlm citer ni takde pun.
ape citer?
mana nye padang mahsyar?
kalo ini tiada, bg aku 2012 tu bkn la hari kiamat.
tu hari yg mcm kiamat.
mcm yg pernah melanda pada zaman Nabi Nuh A.S.

ada gak flaw dlm filem ni.
spt biasa, aku mmg suka cari flaws dlm filem yg aku tgk.
bkn cari salah, tp mata aku mmg jahat.
sbb bg aku, pembikin filem barat pun tak perfect.
ape lagi org kita, filem kita.. adus!
dont get me started...

filem ni ada aura Titanic.
lagi2 part air, main air, lemas, selamatkan diri.. ngn kapal terbalik.
jgk part golongan mampu dan tak mampu..

filem ni ada aura War of the Worlds
lagi2 part family value, dan heroic daddy..

filem ni ada aura Armageddon
lagi2 part yg sanggup berkorban utk selamatkan org laen..

dlm filem ni pun takde langsung citer ape yg terjadi pada Makkah
ape terjadi pada Kaabah.
aku rasa elok jugak tak citer.
nnti kontroversi..

ape2 pun, dua ibu jari keatas
(two thumbs up)
aku cadangkan korg g la tgk..

No comments:

Post a Comment