31 January 2010

bdk2 skrg

yeah.. tajuk blog aku kali ni cm aku nk mmbebel panjang.
well, aku ni takde la tua sgt.
tp bab membebel sampai telinga berdarah ni,
ok la jugak kalo skali2 skala dipraktikkan..
huhu!

kelmarin aku g library.
saje amek mood nk start buat keje.
cari2 buku, cari2 articles.
aku agak hampa gak, sbb byk buku yg aku cari
ada dlm system, tapi takde kt rak.
padahal aku g pagi.
biasanye kalo nk cari buku,
samada cari kt library waktu pagi
ataupun cari waktu petang.
sbb waktu tu, buku sumer ada kt shelves.
so tak susah nk cari buku..
tu tips carian buku aku la.

dipendekkan citer,
aku hangin betul ngn bdk2 uitm skrg ni.
bising dlm library.
ckp kt hphone cm kat pasar.
lepak, gossip2 kt area rak buku.
aku nk cari buku pun tak senang.
pakaian, toksah nk ckp la.
ikut suka pakaian la..

sblm aku g library tu,
aku lepak2 kt cafe menara opposite FST.
muching sandwich buat sarapan.
sambil sedut2 air tembikai..
aku duduk bersarapan sambil observe gelagat student kt situ.
mcm2 yg aku boleh nampak.
mcm2 yg aku boleh komen.

uitm ke, itm ke.. student kt shah alam ni cmtu la.
dulu dulu back in 1996, itm shah alam ni dikenali sbg Beverly Hills
mana tak nye, pakaian ikut suka.
pak guard tak ramai.
students ikut suka hati nk kuar masuk.
lupe plak aku nk mention,
masa tu bas ke KL masuk ke dlm itm.
so lepas kelas je, terus hop on ke atas bas
KL, here we come!
assignment, kelas semua kami say bye bye..

pastu, zaman aku tu, itm mula start nk strict kan sket dressing code.
ada la jgk zaman tu, pak guard tunggu kt depan bas kt bustop.
semata2 nk check sorg2 samada pakai kad metric, baju tutup punggung dsb..
walo pun aku rasa tak best, tp aku sokong tindakan ni.
hasilnye, sumer agak skima sket masa tu.

pada masa tu, ke skima-an student ni ada double standard.
contohnye, bdk2 masscom (masa tu fakulti dorg kt menara)
dibolehkan pakai jeans ngn ikut suka rasa.
cm kami plak bdk2 external course, bleh pakai ikut suka gak
sbb saman pak guard masa tu tak effect pun kami.
yg aku salute, bdk2 kesetiausahaan.
dorg ni smart je.
lelaki 24/7 smart, pompuan plak cantik bermekap segala.

itu dulu. zaman peralihan.
tp skrg ni, aku tgk, dh balik dh kezaman jahiliah itm/uitm
bdk2 ntah pe2. tak de ethics.
tak tau nk jg nama universiti.
gedik2. ugh!
maybe ni sumer hasil dari moto "Mesra Pelajar"
bdk2 dh start diberi muka.
ntah la.

skrg ni VC baru.
dia asyik tgk ke industri je.
inspired utk offer double major.
tak compromised dgn plagiarism.
tp stakat ni, arah pembangunan insaniah student, aku tak dgr lagi.

ape2 pun, aku harap uitm boleh jadi lebih baek dr dulu.
bak kata iklan othman hafsham tu:
"berjalan mesti kedepan, bkn kebelakang"
mmg betul. tp ada gak org berjalan kebelakang.
itu la masalah nye.
walo pun susah berjalan kebelakang.
ada org bangga sbb dia boleh jln ke belakang.
bangga sebab unik.
siap cipta rekod lagi.

ntahla. kalo bdk2 uitm ni adik2 aku,
dh lama aku sekeh kepala, sepuk kuat2.
tu sbb aku nk sgt jd lecturer kt uitm.
boleh la aku tolong betulkan keadaan ni sumer.
tak byk, sikit pun jd la..

No comments:

Post a Comment