02 February 2010

hantu rumah..

dua tiga menjak ni, aku asyik rasa tak best je bila nk tido.
bkn nye sbb byk nyamuk,
or sbb tak dpt makan Mekdi sblm tido..
tp sbb aku rasa cm kt rumah aku ni ada "sesuatu"..

mmg aku dpt rasa ada something dlm rumah aku ni.
tp sblm ni takde la aku rasa takut cm aku rasa skrg ni.
semuanya bermula dgn satu insiden.

satu malam, ada sorg kwn tumpang tido kt umah.
aku biasa tido kt hall tingkat atas umah aku.
so, bila kwn aku dtg, kt situ la jgk tempak kitorg terbongkang sama2..
mlm tu kitorg tido lambat gak ah.
masing2 sibuk buat keje.
aku rasa lapar. so aku g turun ke dapur goreng kropok.
munching2 sambil buat keje..

lebih kurang pukul 2 pagi, kitorg pun dh ngntuk.
so bentang comforter, get ready nk tido.
kwn aku volunteer nk bwk besen bekas goreng kropok aku tu ke dapur.
aku ok je. aku berbudi, dia berbahasa.

pastu, aku pun tutup lampu.
kitorg pun tido.
lebih kurang 20 minit, kwn aku pun dh tido.
siap ada bunyik2 dengkur lagi.
tp aku takleh nk lelap lg.
mata aku still pejam lagi..
mana la tau kalo bleh terlena gak..

tiba2 aku rasa bulu roma aku meremang.
start dr kaki sampai ke leher..
aku nampak muka seseorg.
susah aku nk explain.
sbb aku nampak walopun aku tak bukak mata.
aku mcm rasa imej muka dia terus masuk dlm kepala aku.
muka dia cm bengis.
yg aku ingat, muka hidung dia mancung.
banyak kedut2. dagu juga sgt pointy.
imej muka tu terbentuk macm lepas kita tgk cahaya terang,
lepas tu kita pejam mata.
tp kita tetap nampak mcm ada cahaya.
tp cahaya yg aku nampak ni bentuk muka..
agak clear..
nk kata aku br tgk cahaya,
celah mana plak.. sbb aku dh tutup lampu lebih kurang stengah jam dh.

bdn aku cm sejuk.
seram sejuk.

benda tu tak ckp apa2..
tp dia mcm gerakkan hati aku utk merasa.
ini pun aku takleh nk explain..
susah nk explain.
dia mcm ckp ngn aku,
tp aku yg bercakap dgn diri aku sendiri..
tp yg penting nya, dia mcm mengacah pada aku.
dia mcm nk masuk dlm badan kwn aku yg tido kt sblh aku ni..
dia kata, apa yg aku boleh buat kalo dia masuk dlm bdn aku..
dia kata, aku mcm tak kuat nk hadapi situasi tu.
pastu dia blah..

aku terkedu jap.
kejap je. tak lama.
pastu aku tertido.

**************

besoknye aku citer kt kwn aku.
dia kata, mmg dia dpt rasa mcm ada sesuatu ikut dia naik,
lepas dia hantar besen keropok ke dapur..
pastu dia kata aku yg tido dulu.
dia kata aku yg berdengkur dulu dari dia.

aku pelik.
kalo aku tido dulu, abes tu, siapa yg berdengkur?
kalo aku berdengkur, takkan aku sedar lg stgh jam lepas lights off?

sejak mlm tu, aku rasa seram bila sorg2 kt umah.
lg2 time malam2.
ada skali tu, aku dgr ada bunyi cm daun pintu toilet aku bergoyang2.
tak logik. sbb ms tu dh mlm..

aku skrg ni pun dh tak tido mlm.
sanggup aku layan TV ngn internet sampai pagi.
bila lepas subuh, baru aku rasa secure nk tido.
cmtu la seminggu lepas..

adoai.. cmne la aku ni.
takut duduk dlm umah sendiri.
ini takleh jadi.
kena buat sesuatu nih.
manusia kena takut pada Allah,
bkn pada hantu, syaitan dan iblis.

Allahu-Akbar!

1 comment: