24 January 2010

kawan


kali ni aku nk citer pasal kawan.
aku ada byk kwn yg dtg dlm mcm2 jenis, mcm2 bentuk,
mcm2 peel, mcm2 ada...

dulu masa kecik2, aku ada kwn2 main2.
main beskal, main pasir, main bola (ya, aku main bola)..
masa tu, nama kengkawan tak penting.
yg penting bleh main sama2.
"mak kita cakap... bla bla bla"
dialog ni sgt common masa tu.
maklum la, tak tau nk ckp kau aku lg..

masa skolah rendah aku ada kwn baek.
nama dia Aziz. baru2 ni aku tjumpa dia semula.
kami slalu g skolah sama2, nek beskal.
cuma dia ni susah sikit.
lagi susah bila abah dia meninggal.
semakin susah bila rumah yg dia sewa tu,
tuan rumah nk balik..
tp satu benda yg aku belajar ngn dia ni,
dia penjimat. pandai berdikari.
aku volunteer nk disunatkan sbb aku dpt tau yg kwn aku ni dh sunat.
balik skolah, kitorg slalu singgah kedai beskut.
beli biskut kapal terbang, biskut kacang..

kt skolah menengah, aku byk kwn la jgk.
masa tu exposure nye lebih luas.
aku dh start ada ramai kwn Cina ngn India.
masa ni la aku belajar hidup sebagai minoriti kt sekolah.
dlm kelas aku ada 3-4 je bdk melayu.
yg lain majoriti cina.

kt skolah menengah lah tempat aku asah english aku.
aku ingat lagi, depan2 aku sorg budak cina kata:
"you are soooo stupid!!"
semuanye angkara aku ckp english, tp grammar salah.
aku telan je la..

bila waktu rehat, kitorg duduk kt terrace skolah.
port aku biasanye dgn budak2 melayu lain.
bdk2 melayu biasanye tak ramai dlm kelas yg top.
(ehem2! aku ni dlm kelas yg top)
masa tu la nk gossip2.
nk bincang2 pasal benda merepek2 sambil menonton student lain yg kena denda jalan itik kt padang skolah.. huhu.
aku pun penah kena skali gak sbb tak pakai baju melayu complete pada hari jumaat.

biasanye kt skolah aku tak duduk sama ngn bdk2 asrama aku.
aku suka duduk bertenggek ngn bdk2 luar.
at least pergaulan tu luas la sikit.

kt skolah menengah, aku ni takde la pandai sgt.
aku nampak tak pandai sbb blajar dlm kelas top.
so mmg aku slalu dpt nombor 5 terbwh setiap kali exam.
sbbkan aku ni tak bijak, tak ramai la bdk cina yg suka ngn aku.
ada pun aku nk tunjuk terror sket, bila subjek BM..

bila balik asrama, aku mmg ada so called "best friends" aku..
kenapa aku ckp so called?
ada la cerita nya..
nnti kalo ada masa aku citer..
tp masa ni la aku belajar, yg kwn2 boleh jadi lawan.
kawan2 bersuka ria tak semestinya boleh berduka lara ngn kita..

bila di universiti, aku ada gak kwn2 yg macam2.
dulu masa aku kt dungun, kwn2 aku kbykkannye bkn budak2 secourse ngn aku.
aku lebih ngam ngn bdk hotel.
bdk hotel sempoi.
dorg ajar aku cmne nk hidup ngn hepi.
unity kena padu.
kerja kena bersungguh2.

bila kerja, aku ada lagi kawan.
staff2 aku jd kawan aku.
kdg2 top management marah aku sbb aku baek sgt ngn staffs.
tp bg aku, tak salah nk bbaek.
afterall diorg kerja utk aku.
aku ingat lagi, pada satu hari restoran busy.
so aku short staff.
so staff yg ada call staff laen dtg tolong aku.
dorg dtg tolong handle restoran, sbb dorg suka cr aku manage restoran.
aku ni tak garang, tp psycho kena power la..

skrg ni aku jd student balik.
so aku boleh la dikatakan dh masak sgt ngn perangai org.
aku boleh la baca cmne perangai sorg2 dlm kelas aku.
buat masa ni mmg ada beberapa org yg aku rasa meluat sket.
aku benci btul bila dorg anggap aku ni bodoh sgt.
bodoh sampai takleh tau ape yg dorg up to.

ntah la. aku slalu jgk terlintas dlm hati.
maybe dorg ni tak matang.
maybe dorg ni pointer lebih tinggi dr aku,
tu yg ckp men lepas je..
or maybe dorg ni born to irritating others..

ape2 pun aku perlukan kwn.
dorg mmg penting dlm hidup aku.
kwn2 nk buat luahan perasaan.
kwn2 nk belajar latest technology.
kwn2 nk discuss isu2 semasa.
kwn2 nk bincang hal2 akademik.
kwn2 sebaya.
kwn2 lebih kurang sebaya.
kwn2 utk suka ria.
kwn2 yg berperangai badut.
kwn2 mcm2 lagi..
(kecuali sekwn lembu atau majalah Kawan)

cuma bila nk pilih kwn yg sesuai ngn jiwa tu,
kdg2 susah sket.
tu sbb aku suka sorg2.
berkawan ngn laptop, tv, internet lg bagus..

dlm masa aku dok perati perangai kengkawn aku ni,
aku harap aku pun adalah sorg kwn yg baek..
aku takmo jd kwn yg menyusahkan.
kwn mkn kwn.
kwn yg aku sendiri takkan kwn kalo aku jd kwn dorg..
erk! konpius jap..

what goes around comes around baybeh~!!

2 comments:

  1. m i or m i not ur fren.. hurm????

    ReplyDelete
  2. cn i be ur fwen??
    *hope u know who m i cos i know who u r..^^^(above)as well*

    ReplyDelete