21 January 2010

nasi-hat



gambo kt atas tu gambo nasi.
tp sbnrnye aku nk citer pasal nasihat.
saje letak gambo, sbb sblm ni post2 aku takde gambo.
so bila ada gambo ni, menarik ar sket. huhu!

nasihat ni benda yg baek.
tp kalo salah cara, jd benda yg boring.
sakit telinga. sakit hati mendengar nya.

masa kecik2 dulu, aku slalu kena nasihat.
jgn buat tu, jgn buat ni.
kena buat tu, kena buat ni.
mak aku dulu cikgu. so kalo bab2 nasihat ni..
cm mendengar ucapan di perhimpunan sekolah pun ada gak.

bila kecik, aku boring dgr nasihat org.
tp sbb nama aku ni maksudnye "kefahaman ku",
so aku dgr aje la dan cuba memahamkan segala..
tp bila aku dh duduk asrama, aku lebih rebellious.
mmg kdg2 aku rasa bosan kena nasihat ni.
ada masa nk aje aku kata "stop it, i had enough!"
tp aku tak sampai hati.
anak derhaka, kena panah petir, kena sumpah jd batu plak nnti..
nnti jd mcm si Tanggang, mcm Malim Deman.

kdg2 aku rindu jgk dgn nasihat mak aku.
aku ingat lagi dulu2 penah aku balik hari ke umah.
semata2 nk dgr mak aku membebel.
bagi nasihat supaya belajar bersungguh2.

skrg ni aku dh dewasa.
aku still lagi terikat dgn mendengar nasihat mak ngn abah aku.
kali ni aku dgr elok2.
as if aku takkan dgr lagi nasihat dorg.
ada nasihat yg aku simpan elok2 dlm otak.
sementara ibu ngn abah aku boleh nasihat,
ape salah nye dgr. dgr aje la sementara dorg ada lg..
besok2 kalo dorg dah takde kt dunia ni,
jgn la pulak aku rasa menyesal sbb tak dgr nasihat dorg.
lgpun melihat muka ibu ngn abah pun dh dpt pahala.
ape lagi dgr ckp dan nasihat dorg..

skrg ni bila ilmu dh lebih tinggi dr mak abah,
aku rasa risau pulak.
takut2 kurang mengendahkan lagi nasihat dorg.
maklum la dh lebih tinggi kelulusan dr mak abah sendiri.
takut2 meminggirkan nasihat dorg.
takut2 menganggap nasihat dorg tu dh outdated.
anggap yg dorg tak tau life dan lain2.

walopun dh berusia cmni,
aku ttp perlu nasihat.
aku cheerish nasihat mak abah.
aku hargai nasihat org2 tua,
lecturers, kwn2..

kalo aku tak mahu dinasihat,
tu makna nye aku ni ego.
lupe diri. hidung tinggi.

kalo org tak mahu lg nasihat aku,
itu maknanye dorg dh fed up ngn aku.
sbb aku ni mkn nasi, tapi tak mkn nasihat lg.

insyaAllah, aku akan sentiasa beringat.
aku harap kita saling ingat mengingati..

1 comment:

  1. sy pnah rase dinasihati anda..cm nk menetes ayer mata!!hihih

    ReplyDelete